آموزشارز دیجیتال

واقعیت افزوده ( AR ) چیست؟

آشنایی با مفهوم واقعیت افزوده و تجربه ی آن بر روی گوشی

شاید وقتی حرف از واقعیت افزوده ( AR ) زده شود، اولین چیزی که به ذهنمان برسد صحنه هایی از یک فیلم یا بازی باشد و تصوری از آن در دنیای واقعی نداشته باشیم. اما بگذارید خیالتان را راحت کنم، اگر تا انتهای این مقاله ی هیجان انگیز همراه ما باشید میتوانید واقعیت افزوده را با گوشی هوشمند خودتان تجربه کنید.

اما قبل از هر چیزی قرار است با مفهوم دقیق واقعیت افزوده یا همان AR آشنا شویم. مسترنکست با مطالعه چندین مقاله از سایت های مختلف داخلی و خارجی، تلاش کرده تا به ساده ترین شکل ممکن شما را با مفهوم AR آشنا کند.

واقعیت افزوده چیست؟

AR در واقع مخفف کلمه ی AUGMENTED REALITY به معنی واقعیت افزوده است. خیلی ساده باید بگوییم: واقعیت افزوده یک فناوری است که به ما این اجازه را میدهد تا محتوایی را که به صورت مجازی تولید کرده ایم، در دنیای واقعی به نمایش بگذاریم.

AR در واقع ترکیبی از دنیای واقعی با تصاویر مجازی است، در واقع یک تصویر مجازی به دنیای واقعی افزوده میشود. این فناوری را میتوانیم به شکلی ساده توسط اپلیکیشن های مخصوص بر روی گوشی خودمان تجربه کنیم.

تفاوت واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR)

واقعیت افزوده یا همان AR یک فناوری است که به ما این اجازه را میدهد تا محتوایی را که به صورت مجازی تولید کرده ایم، در دنیای واقعی به نمایش بگذاریم.

واقعیت مجازی یا VR در واقع یک دنیای شبیه سازی شده جدا از دنیای واقعی است که به وسیله هدست ها و عینک های VR میتوانیم به آن راه پیدا کنیم. برای آشنایی بیشتر با واقعیت مجازی و آینده‌ی آن حتما به مقاله‌ی « واقعیت مجازی VR » سر بزنید. این تکنولوژی در واقع مقدمه ای بر پروژه‌ی بزرگ شرکت فیسبوک، یعنی متاورس است.

چگونه واقعیت افزوده را تجربه کنیم؟

برای تجربه AR اپلیکیشن های مختلفی وجود دارد که هر کدامشان میتوانند به به نحوی کاری را برایمان راحت تر کنند. در این بخش چند نمونه برای تجربه بهتر واقعیت افزوده را آورده ایم که میتواند در نوع خودش جالب باشد.

  1. اپلیکیشن AR برای طراحی داخلی

کاربرد واقعیت افزوده در طراحی داخلی

گاها ممکن است که برای خرید مبل، تخت خواب، میز یا فرش و غیره دلتان بخواهد قبل از خرید، آن را در محیط خانه خودتان ببینید و با دیگر دکوراسیون خانه خودتان بسنجید تا بهترین انتخاب را داشته باشید. خب همین الان میتوانید اپلیکیشن های Myty یا Home AR Designer را دانلود کنید و این واقعیت افزوده را تجربه کنید.

  1. اپلیکیشن AR برای اندازه گیری طول

کاربرد واقعیت افزوده در اندازه گیری

کافی است همین الان اپلیکیشن AR Ruler را دانلود کنید تا به شکلی ساده با یک خطکش واقعیت افزوده بتوانید کار کنید. این اپلیکیشن AR ابتدا سطوح را شناسایی میکند و بعد با استفاده از پرسپکتیو فاصله ی بین نقاطی را که به آن میدهید برایتان اندازه میگیرد.

  1. اپلیکیشن واقعیت افزوده برای آموزش

کاربرد واقعیت افزوده در آموزش به کودکان

خیلی ساده باید بگویم اگر قرار باشد آموزشی در مورد سیارات منظومه شمسی داشته باشیم بهتر است از اپلیکیشن AR Solar System استفاده کنیم. این اپلیکیشن AR باعث میشود دانش آموزان دید بهتری نسبت به سیارات داشته باشند، در ضمن در این اپ پیشرفته اطلاعاتی راجب منظومه ی شمسی و هر یک از سیارات نوشته شده است که میتواند در یادگیری بهتر به دانش آموزان کمک کنید.

شما میتوانید این اپ ها را بر روی گوشی های هوشمندتان امتحان کنید. اگر قرار است یک گوشی تازه برای خودتان بخرید پیشنهاد میکنم حتما از « بهترین گوشی تا 8 میلیون » دیدن کنید تا با باارزشترین گوشی های زیر 8 میلیون آشنا شوید.

  • البته در کنار تجربه AR از طریق این اپلیکیشن ها، عینک هایی وجود دارند که با استفاده از آنها میتوانید دنیای واقعیت افزوده را با لذت بیشتر تجربه کنید. اما از عینک های AR بیشتر برای محیط های از پیش تعیین شده استفاده میکنند. که البته به اندازه ی اپلیکیشن های موبایلی هم به سادگی در دسترس قرار ندارند.

 

انواع واقعیت افزوده AR

انواع واقعیت افزوده

همانطور که متوجه شدیم واقعیت افزوده با توجه به کاربرد های مختلفش، انوع مختلفی دارد. برای درک بهتر قضیه دسته بندی آنها را به شما ارائه میکنیم.

  1. AR نشانه دار

در این نوع AR یک نشانه باید در مقابل دوربین قرار بگیرد تا بر اساس آن اپلیکیشن مورد نظر تصاویری را به صورت مجازی به تصویر واقعی اضافه کند. ساده ترین این نشانه ها QR Code ها هستند.

  1. AR بدون نشانه

واقعیت افزوده در این نوع، بر اساس اطلاعاتی که از GPS یا ژیروسکوپ و یا حتی شتاب سنج گوشی دریافت میکند، عمل میکند. مثلا اطلاعاتی را از  GPS و نقشه های از پیش تعیین شده دریافت میکند و بر اساس آن تصویر ساختمان ها را با اطلاعاتی که در نقشه ثبت شده است به شما نمایش میدهد.

  1. AR با تصویر سازی

در این نوع واقعیت افزوده، یک تصویر مجازی با استفاده از نورپردازی بر روی سطحی نمایش داده میشود. برای اینکار از ویدئو پروژکتور ها میتوان استفاده کرد. این نوع AR را شاید قبلا هم در فیلم ها دیده باشید.

  1. واقعیت افزوده مبتنی بر انطباق

جذابترین نوع AR همین نوع مبتنی بر انطباق است. در این نوع واقعیت افزوده، یک جسم ( هر چیزی که دارای سه بعد باشد ) از طریق دوربین گوشی به محیط واقعی و فیزیکی اضافه میشود. اپلیکیشن های AR برای طراحی داخلی نیز از این نوع واقعیت افزوده استفاده میکنند.

اما یک اپلیکیشن دیگر به نام AR Wilds که با استفاده از آن میتوانید حیوانات مختلف را به صورت مجازی و به کمک دوربین گوشی به محیط فیزیکی خودتان اضافه کنید. این اپلیکیشن میتواند یکی از بهترین ها برای آشنایی کودکان با حیواناتی باشد که شاید به صورت واقعی امکان دیدن آنها وجود نداشته باشد.

 

کاربرد های واقعیت افزوده یا همان AR چیست؟

قطعا تا اینجای کار با موارد بسیاری از کاربردهای واقعیت افزوده و اهمیت AR در زندگی آشنا شده ایم. اما با توجه به نسل جدید اینترنت و فناوری واقعیت مجازی و پروژه های بزرگ متاورس بهتر است با تمام کاربرد های واقعیت افزوده آشنا شویم تا درک بهتری از آینده داشته باشیم.

  • مثلا اگر قرار است خرید اینترنتی انجام دهید بهتر است یک مدل سه بعدی از آن را ببینید و اندازه های آن را چک کنید.
  • بگذارید یک مثال بزنم؛ شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در منوی بعضی از رستوران ها با اسم هایی روبرو میشوید که هیچ تصویری از غذایش در ذهن شما نباشد. در اینجا رستوران ها میتوانند منوی AR یا به نوعی 3D استفاده کنند. با این کار شما میتوانید یک مدل سه بعدی از غذا را به صورت مجازی بر روی میز مقابل خودتان ببینید.

 

  • دیگر کاربرد های AR در دنیای امروزی و آینده

آموزشی: استفاده از واقعیت افزوده برای درک بهتر مباحثی مانند سیارات منظومه شمسی یا صورت های فلکی

هنر: مدل سازی و هنر های تجسمی

توریسم و گردشگری: مسیریابی پیشرفته، دسترسی سریع به نقاطی مانند رستوران ها، کافه ها یا مکان های دیدنی

تبلیغات در پخش زنده: تبلیغات با استفاده از AR یکی از معمول ترین نوع تبلیغات ها در پخش زنده های مسابقات ورزشی است. مثلا با استفاده از واقعیت افزوده شما میتوانید تبلیغات روی تابلو های دور زمین فوتبال را در هر کشور، مناسب همان کشور انجام بدهید.

 

سخن پایانی  

AR یک فناوری نوظهور نیست، اما در ابتدای راه خودش قرار دارد. این فناوری پتانسیل هایی بالایی برای اجرا شدن در پروژه های مختلفی مانند گردشگری، فروشگاه های مختلف، آموزش و … دارد. پیشنهاد مسترنکست این است که اگر این مطلب را با دقت نخوانده اید، دوباره و با دقت بخوانید و بعد حتما به مطالب « واقعیت مجازی VR » و « متاورس » سر بزنید. مطمئن باشید این یکی از بهترین پیشنهاداتی است که ما شما را به آن دعوت کرده ایم.

برای نوشتن مقاله « واقعیت افزوده AR » این کارها انجام شده است.

72 ساعت تحقیق | 7 مقاله مرتبط مطالعه.

شما هم میتونید نظراتتون رو راجب این مقاله و آینده ی فناوری AR برامون بنویسید تا یک تبادل اطلاعات خوب رو برای هم شروع کنیم.

برای بهبود عملکرد این مطلب امتیاز بدهید.
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 5 =

دکمه بازگشت به بالا